Веригата е компонента който изисква най-често почистване и смазване, и най-често поддръжката преди каране се свежда само до това.
Почистване: Най-лесния начин е да прекарате веригата през солиден парцал, при което се постига сравнително добро почистване в полеви условия. Това обаче не почиства триещите повърхности в прешлените на веригата и има по-скоро козметичен ефект. За добро почистване трябва да се използва почистващ спрей, бензин, газ или разредители, но в никакъв случай нещо киселинно, като преобразувател на ръжда. Ако веригата е ръждясала, просто трябва да се смени с нова.
Добре е веригата да се свали и изцяло да се потопи в почистващата течност. За целта ще ви е нужна машинка за верига или звено за бърз монтаж. След 5-10 минути разклатете леко течността докато веригата стане видимо чиста. Най-добре е да използвате пластмасова бутилка със широко гърло – така ще можете да използвате течността многократно. След изсъхване веригата е готова за монтаж и смазване.
Смазване: Желателно е да се използват специални смазки. Видът на смазката зависи конкретно от условията в които се кара – има смазки устойчиви на влага или прах, както и универсални, за всякакви условия. На българския пазар се предлагат качествени продукти на Motorex и Weldtite. Тефлоновите греси също са добър избор (особено тези които първоначално са в течно състояние и проникват в прешлените на веригата).
Използването на машинно масло е допустимо, но не е най-доброто решение тъй като е прекалено фино за верига и не издържа достатъчно дълго. Същото важи и за популярния спрей WD-40. Като цяло обаче веригата е сравнително непретенциозна е може да бъде смазана с различни лубриканти, според личните потребности и предпочитания.
Общи съвети: При кал, сняг, киша, или комбинация от трите, дори и най устойчивите лубриканти не издържат дълго. Пълното изсъхване на веригата в такива условия води до неприятно блокиране на прешлените, което на практика прави невъзможно използването на малките венци. Затова ако карате в такива условия е добре да имате под ръка флакон със смазка. След каране в мокри условия задължително почистете веригата – дори да не ви е до това. Корозията скъсява живота на веригата и намалява здравината и, което може да се окаже фатално.
Кога да подменим веригата?
При нормални условия живота на веригата е около 4000 км, като нередовната поддръжка и каране в лоши условия скъсяват пробега значително. Използването на амортизирана верига ускорява износването на венците. Това износване обикновено не се усеща докато не стане прекалено късно и цялата ходова част е вече пределно захабена, което означава подмяна на задни венци (касета), верига и курбели (предни венци). Навременната смяна на веригата може да удължи живота на венците два до три пъти, което значително намалява разходите по поддръжка на велосипеда.
Източник
При нормални условия живота на веригата е около 4000 км, като нередовната поддръжка и каране в лоши условия скъсяват пробега значително. Използването на амортизирана верига ускорява износването на венците. Това износване обикновено не се усеща докато не стане прекалено късно и цялата ходова част е вече пределно захабена, което означава подмяна на задни венци (касета), верига и курбели (предни венци). Навременната смяна на веригата може да удължи живота на венците два до три пъти, което значително намалява разходите по поддръжка на велосипеда.
Източник
0 коментара:
Публикуване на коментар