Pages

четвъртък, септември 17, 2009

Поддръжка на веригата

Почистване и смазване на веригата
Веригата е компонента който изисква най-често почистване и смазване, и най-често поддръжката преди каране се свежда само до това.
Почистване: Най-лесния начин е да прекарате веригата през солиден парцал, при което се постига сравнително добро почистване в полеви условия. Това обаче не почиства триещите повърхности в прешлените на веригата и има по-скоро козметичен ефект. За добро почистване трябва да се използва почистващ спрей, бензин, газ или разредители, но в никакъв случай нещо киселинно, като преобразувател на ръжда. Ако веригата е ръждясала, просто трябва да се смени с нова.
Добре е веригата да се свали и изцяло да се потопи в почистващата течност. За целта ще ви е нужна машинка за верига или звено за бърз монтаж. След 5-10 минути разклатете леко течността докато веригата стане видимо чиста. Най-добре е да използвате пластмасова бутилка със широко гърло – така ще можете да използвате течността многократно. След изсъхване веригата е готова за монтаж и смазване.
Смазване: Желателно е да се използват специални смазки. Видът на смазката зависи конкретно от условията в които се кара – има смазки устойчиви на влага или прах, както и универсални, за всякакви условия. На българския пазар се предлагат качествени продукти на Motorex и Weldtite. Тефлоновите греси също са добър избор (особено тези които първоначално са в течно състояние и проникват в прешлените на веригата).
Използването на машинно масло е допустимо, но не е най-доброто решение тъй като е прекалено фино за верига и не издържа достатъчно дълго. Същото важи и за популярния спрей WD-40. Като цяло обаче веригата е сравнително непретенциозна е може да бъде смазана с различни лубриканти, според личните потребности и предпочитания.
 
Общи съвети: При кал, сняг, киша, или комбинация от трите, дори и най устойчивите лубриканти не издържат дълго. Пълното изсъхване на веригата в такива условия води до неприятно блокиране на прешлените, което на практика прави невъзможно използването на малките венци. Затова ако карате в такива условия е добре да имате под ръка флакон със смазка. След каране в мокри условия задължително почистете веригата – дори да не ви е до това. Корозията скъсява живота на веригата и намалява здравината и, което може да се окаже фатално.
 
Кога да подменим веригата?
При нормални условия живота на веригата е около 4000 км, като нередовната поддръжка и каране в лоши условия скъсяват пробега значително. Използването на амортизирана верига ускорява износването на венците. Това износване обикновено не се усеща докато не стане прекалено късно и цялата ходова част е вече пределно захабена, което означава подмяна на задни венци (касета), верига и курбели (предни венци). Навременната смяна на веригата може да удължи живота на венците два до три пъти, което значително намалява разходите по поддръжка на велосипеда.


Източник


бутон за сайт

0 коментара:

Публикуване на коментар