Велоалеи на доизживяване - такава съдба е отредена на маршрутите, разчертани преди четири години в центъра на София с две ивици жълта боя, които криволичат покрай паркирали коли и спирки, завиват под прав ъгъл в стил "само за професионалисти", отстъпват пред напора на билбордове и реклами тип касета. Тепърва ще стане ясно дали част от тях ще се припокрият с маршрутите за велосипедисти в новия устройствен план на столицата и кои времето ще отмие с поредния дъжд или сняг.
Читатели на "Дневник" сигнализираха, че схемите за разполагане на рекламните съоръжения в центъра на София покриват съществуващите велоалеи. Пред "Дневник" главният архитект Петър Диков обаче обясни, че познатите жълти линии нямат нищо общо с плановете на общината. По думите му никой не го е питал навремето, когато решил с боичка да направи две линии. Няма припокриване между схемата за поставяне на реклами и бъдещите велоалеи, които предстои да се направят, каза Диков.
Три типа веломаршрути
са заложени в градоустройствения план на София. Едните минават през парковете и са свързани с отдиха и почивката на столичани. Другият тип велоалеи са по главните и второстепенните улици. Заложени са като алтернативен градски транспорт, с който човек може да стигне по-бързо до работа, вместо да виси в задръстване.
Последният тип маршрути са в големите жилищни комплекси "Люлин", "Младост". Целта им е да се свържат жилищата с училищата, детските градини, местата за развлечение. Бъдещите трасета са обвързани и с вече изградените велоалеи в Южния парк и около НДК.
Планът предвижда велоалеи да има в парка "Заимов" - от бул. "Янко Сакъзов" по бул. "Евлоги Георгиев" до НДК, бул. "Фритьоф Нансен" - от бул. "Патриарх Евтимий" до бул. "Витоша". Предвиждат се маршрути и по бул. "Вапцаров" - "Алея Яворов" - от "Цариградско шосе" до бул. "Черни връх", от Борисовата градина до зоопарка, от Орлов мост, плажа "Мария Луиза" през лесопарковата част, Ловен парк, "Симеоновско шосе" и зоопарка.
До момента са определени и одобрени маршрутите на велоалеите в "Младост" и "Люлин". Те могат да се видят на адрес www.sofia-agk.com.
2 млн. лв. за велоалеята в "Младост"
са заложени като предварителна сметка. Това е единствената велоалея, която по план трябва да се построи през тази година, каза арх. Диков. Дълга е 4868 метра и е разделена на участъци, за да може да се строи поетапно.
Маршрутът й започва от спирката на метрото на бул."Сахаров", продължава по булеварда, след това минава по безименна вътрешна улица, пресича бул."Александър Малинов", минава по ул."Филип Аврамов", завива по ул."Самара" в кв."Младост 4", където обръща обратно в посока центъра по ул."Д-р Москов" и ул."Свето Преображение" и рингът се затваря.
За да не се повтори познатата картина от велоалеите в центъра, е направено предварително заснемане на трасето. Оказва се, че в момента по маршрута има реклами, колчета, павилиони, бордюрчета и прочие "преместваеми съоръжения", които ще бъдат премахнати, за да не се налага колоездачите да правят лупинги, обещават от общината.
И се заканват, че велоалея "Младост" ще бъде нещо по-добро от всичко, правено досега в столицата. Покритието й ще бъде оцветено, ще я има и задължителната маркировка.
За удобство на колоездачите са предвидени 19 велостоянки, на които ще могат да си паркират колелата. Освен тях са предвидени и два велогардероба. Това са места, от които може да си вземете колело под наем и с него да се движите из града, като не е необходимо да го върнете на същото място, откъдето сте го взели.
Все още не е решено кой европейски модел за разплащане ще се приложи на софийски терен, казаха от общината. В Рим например колелото се взима на принципа на монетите, с които взимаме количка в големите супермаркета, докато в Брюксел е с чип, който получаваш срещу определена сума. Ако се намерят пари, тази година може да се направи и велоалеята в "Люлин", прогнозира арх. Диков.
Общинари на колела
При пускането на велоалеята по бул."Цар Борис ІІІ" общината купи 20 служебни колелета за работещите в администрацията. Идеята беше общинарите да ги използват за служебен транспорт в работно време, като по този начин дават и личен пример на столичани за по-чист въздух и намаляване на задръстванията.
Единственият общински съветник, който ползва екотранспорт, е Мартин Заимов, казаха общинари. Той се придвижва със собственото си колело и дори не знаеше, че има служебни. Според Заимов общината има добри намерения, но няма сериозни действия за увеличаването на алтернативния транспорт в София. С колело на работа понякога идва и главният архитект Петър Диков, но и то си е негово лично, каза още Заимов. "Дневник" не успя да разбере каква е съдбата на общинските колелета.
Въздушно велотрасе Звучи в сферата на фантастиката, но не е и дори е на път да се реализира експериментално в София от група "луди глави". Автор на изобретението е архитект Мартин Ангелов, кръстил го е "Колелиниа" (Colelinia). По проекта тече широка дискусия в интернет. Висящата велоалея се състои от три опънати метални въжета и гумен улей. Две въжета държат улея, по който се движат колелата на велосипеда, а третото със специално приспособление е за кормилото на колелото. Тази система е много практична за преодоляване на проблемните места в градовете, коментира арх. Ангелов. Предимствата й са, че е евтина, премествама, лесно се сглобява и разглобява и не изисква големи инвестиции, изброява той. По думите му може да се изполва от туристи като нестандартна разходка за разглеждане на забележителностите в града. Другият вариант е като екстремен спорт за покачване на адреналина. В момента арх. Ангелов, който е запален колоездач, събира екип от единомишленици, за да демострират на практика въздушната велоалея. Източник |

0 коментара:
Публикуване на коментар